NAUJIENOS

« Atgal

Ką per mokslo metus pasėsi, tą vasaros metu ragausi

Alytaus Jotvingių gimnazijos mokiniai Gintarė Kubiliūtė, Lukas Baranauskas, Julius Janulevičius ir Augustas Markevičius, STEAM konkurso „Mūsų eksperimentas" nugalėtojai, lydimi mokytojos Linos Rutkauskaitės, kartu su mokiniais ir mokytojais iš įvairių Lietuvos kampelių, laimėjusiais pagrindinį prizą-kelionę į „Heureka" mokslo centrą Helsinkyje, tris dienas praleido nuostabioje kelionėje po Baltijos šalis.

Šiais metais visos aplankytos šalys – Lietuva, Latvija, Estija ir Suomija – švenčia savo nepriklausomybės atgavimo šimtmetį. Tai ir buvo pagrindinis kelionės leitmotyvas. Pradėjome savo kelionę Vilniuje ir gido vadovaujami pažindinomės su Talino, Helsinkio, Rygos miestų raidos istorija, architektūra, moderniu aplankytų šalių gyvenimu.

„Nors kelionė autobusu buvo kiek ilgoka, tačiau įspūdžiai viską atpirko! Nuostabusis Talino senamiestis, rotušės aikštė, bažnyčios nukėlė į senuosius, gal net viduramžių laikus. Didelį susižavėjimą sukėlė įspūdinga Tompėjos kalva, įvairios siauros gatvelės, prie kurių galima įsigyti tradicinių, dar karštų bandelių, burnoje tirpstančio marcipano. Kelionė į Suomiją nebuvo prastesnė. Plaukdami moderniu „Megastar" keltu net nepajutome, kaip atsidūrėme Suomijos sostinėje. Iš terminalo vis pasižvalgydami po miestą važiavome į pagrindinį kelionės tikslą – mokslo centrą „Heureka", jame mūsų laukė daugybė interaktyvių teminių zonų su gamtos reiškinius praktiškai demonstruojančiais stendais, įrenginiais, kuriuos tuoj pat ir patys išmėginome. Viena iš įsimintiniausių patirčių buvo važiavimas dviračiu maždaug penkių metrų aukštyje ištemptu lynu. Vėliau aplankėme Helsinkio biomedicinos tyrimų centrą, jame sužinojome apie darbą instituto laboratorijose, mums buvo pristatyta jose naudojama įranga ir tyrimų metodikos. Kelionę Suomijoje užbaigėme ekskursija po Helsinkį – jis buvo išties labai gražus, o katedra – verianti akį. Galiausiai paskutinę dieną, prieš vykdami atgal į Lietuvą, aplankėme Baltijos jūrą, o pakeliui ir Rygos senamiestį bei išties gražią meškučių parodą. Nors kelionė nebuvo ilga, tačiau pilna įspūdžių bei informatyvi. Tad, gavę pasiūlymą pakeliauti, nepraleiskite progos ir pamatykite tai, ko dar nebuvote matę."

Gintarė Kubiliūtė

Apsilankymas mokslo centre „Heureka", bendravimas su lietuviu mokslininku, VDU absolventu Arvydu Dapkūnu Helsinkio biomedicinos tyrimų centre atskleidė Lietuvai nebūdingą prieigą prie gamtos mokslų mokymo, mokslo srities darbo principų. Mokytojai praktiškai pamatė, kaip įtraukianti aktyvi praktinė veikla, tiesioginis kontaktas su technologijomis, patenkintas vaikų poreikis veikti, konstruoti, išbandyti savo kūrinius čia ir dabar, kūrė jų norą išsiaiškinti reiškinį, su kuriuo susidūrė, ir tam puikiai pasitarnavo šalia esantys informaciniai stendai ar mokytojo aiškinimas. Mokiniams labai aktuali buvo galimybė pašniukštinėti instituto laboratorijose, pabendrauti su mokslininkais ir gauti patarimų apie sėkmingos akademinės karjeros perspektyvas. Bendradarbiavimu grįstas komandinis darbas savo privalumus jiems parodė jau dalyvaujant konkurse, bet kai dar ir mokslininkai pabrėžė, kad gebėjimas bendradarbiauti yra esminė kompetencija, siekiant akademinių aukštumų moderniame moksle, mokiniai gavo patvirtinimą, kad yra teisingame kelyje į sėkmę.

„Kita kelionės dalis – Helsinkis. Iki šiol nesu mąstęs, kad įmanoma įsimylėti miestą. Helsinkis mane įtikino kitaip. Jei turėčiau pasirinkti vieną miestą, kuriame praleisčiau savo likusias dienas, tai būtų Helsinkis. Pagrindiniai du objektai, kuriuos aplankėme, buvo muziejus „Heureka" ir Helsinkio universiteto Medicinos fakultetas ir tyrimų centras „Biomedicum Helsinki". Nesu matęs nieko, kas yra taip nuostabu, bet taip paprasta, kaip šio universiteto laboratorijos. Gidai mums išaiškino, kas yra masės spektrometrija, kaip ji naudojama izoliuoti ir tyrinėti specifinius baltymus. Taip pat sužinojau apie embrionines inkstų ląsteles, kaip vienas iš studentų tyrinėja jas, kad galėtų suprasti, kaip susidaro inkstų vėžys ir kaip jį galima būtų gydyti. Bet galbūt svarbiausia informacija man pačiam – sužinojau, kad Helsinkio universitete norėčiau įgauti biochemijos magistro ir daktaro laipsnį. Nežinau, kaip paaiškinti tą jausmą artimumo, kurį suteikia man Helsinkis. Aš tiesiog jaučiu, kad čia slypi nuostabumas, lyg visi čia esantys žmonės yra geresni už visų kitų šalių, bet tiesiog tuo nesigiria. Kuklus puikumas jaučiasi visur: architektūroje, mokslo pasiekimuose, šalies istorijoje, žmonėse, net ir aikštelėje tarp pastatų, į kurią netyčia pasukau, kai turėjau trumpą galimybę pasivaikščioti miesto gatvėmis. Nepameluosiu, grįžtant atgal į viešbutį Taline pajutau gilią depresiją, dėl to kad palieku šį nuostabų miestą."

Augustas Markevičius

Baltijos jūra buvo dar vienas aplankytas vietas siejantis dalykas. Keliaudami stebėjome besikeičiantį kraštovaizdį, kintančią biorūšių įvairovę vis atkreipdami vieni kitų dėmesį į pastebėtus panašumus ir skirtumus. Kelionės vadovas, LMNŠC Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus vedėjas Almantas Kulbis, tikras „iNaturalist" platformos aktyvistas ir idėjos propaguotojas, visos kelionės metu aktyviai fiksavo pakeliui rastas akį patraukusias augalų rūšis, savo asmeniniu pavyzdžiu ir įtraukiančiais pasakojimais dalijosi savo žiniomis ir pastebėjimais su kelionės dalyviais, organizavo žygį Pärnu pajūrio pievos draustinio pažintiniu taku. Nors dėl sausros neradome turėjusių žydėti orchidinių šeimos augalų, mokiniai buvo supažindinti su tipine druskožemio augalų bendrija, būdinga pajūrio šlapynėms. Taigi matėme Baltijos jūrą visokią: trykštančią purslais už kelto borto Suomijos įlankoje ir šiltą, tingai banguojančią Rygos įlankoj ties Pärnu.

Kelionės vadovų Almanto Kulbio ir projektą kuruojančios Ingridos Kučiauskienės pastangomis ši, į gerai organizuotą trijų dienos trukmės pamoką panašėjanti kelionė, kurios kiekviena minutė buvo tikslingai suplanuota, kad kuo daugiau pamatytumėme, pažintumėme, perprastumėme, pasižymėjo ir puikia atmosfera, kurios negriovė net nedideli trikdžiai, kuomet kas užsižiopsojęs į šone rastą įdomybę trumpai prarasdavo laiko nuovoką. Keliaudami  įvairaus amžiaus, interesų žmonių kompanijoje po nors ir labai panašias, bet skirtingom kalbom kalbančias, turinčias savitą pasaulėžiūrą ir kultūrą šalis, gerokai praplėtėme ir savo tolerancijos ribas, jau nekalbant apie naujas laiko planavimo, savo poreikių pažinimo, adaptacijos nepažįstamoje aplinkoje patirtį.

„Visa ši kelionė buvo didelis siurprizas gimtadienio proga. Į ją išvažiavau visiškai nemiegojęs, vos grįžęs iš Lietuvos šaulių sąjungos IV pakopos rengimo stovyklos, todėl tikėjausi dar pusės savaitės vargo vaikštant ir važiuojant autobusu. Tačiau viskas pasikeitė vos pasiekus pirmąjį kelionės tikslą – Taliną. Pripažinsiu, iš visos kelionės jis buvo mano mylimiausia stotelė, kurioje aš pasikroviau jėgų ir daug geros energijos, kadangi tai jaukus ir labai gražus miestas. Tolimesnė kelionė taipogi buvo įdomi: pirmą kartą gyvenime turėjau galimybę plaukti keltu, todėl tai buvo naujas ir labai įdomus potyris mano gyvenime, už jį esu dėkingas kelionės organizatoriams. Aplankėme ir Suomiją, bet man asmeniškai pritrūko laiko norint pilnai ją pažinti, pusdienis Helsinkyje – tai tik įžanga į Šiaurės Europą, tačiau nepaisant to, laisvu laiku kartu su savo klasioku sugebėjome atrasti beprotiškai gražių Helsinkio vietų, kurių turistai dažniausiai neatranda, kadangi į jas nėra jokių nuorodų ar aiškių ženklų, todėl jos taip puikiai ir išsilaikiusios. Apibendrinus: kelionės metu bėgiojo džiaugsmo šiurpuliukai kaip ir ją laimėjus, tai buvo puiki ir neišdildoma patirtis kaip mokslas gali nuvesti į tiek beprotiškai gražių dalykų, todėl esu labai dėkingas savo mokytojai, draugams bei ŠMM už galimybę pažinti Europą!"

Julius Janulevičius

Lina Rutkauskaitė, Gintarė Kubiliūtė, Augustas Markevičius, Julius Janulevičius, Lukas Baranauskas

Dar nėra komentarų. Būti pirmam.